JURNAL: Pengaruh Media Blog

Pengaruh Penggunaan Media Blog dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas Xi Ips Ma Qamarul Huda

DITULIS OLEH: LALU REDWAN

This study aims to: (1) know differences in learning achievement of physical geography in the subject of Lithosphere and Pedosphere between learners who follow the learning by using the media Blog, (2) to find differences in learning achievement between learners who have high learning motivation with learners have low learning motivation (3). looking for the influence of interaction between learning blog and blog motivation to student learning achievement. The method used in this research is experimental mtode. This research was conducted in MA Qamarul Huda Bagu of academic year 2017/2018. The population of this research is all students of class XI IPS MA Qamarul Huda Bagu. of the population there are 40 students as sample, 25 students of class XI A as experimental group by using media lecture and class XI B using learning media Blog. Sampling was done by cluster random sampling technique. Data analysis techniques used two ways Anava. The result of data analysis shows that: (1) there is difference of learning achievement between learning by using blog media with learning of lecture (Fhitung = 7.0857> Ftabel = 3.99), degree of freedom 1 at significance level a = 0.05. (2) there is difference of physical learning achievement of physical geography between students who have high motivation and students who have low motivation (Fhitung = 67.799> Ftabel = 3.99), degree of freedom 1 at significance level a = 0.05. (3) there is interaction influence of learning with blog media and learning motivation to physical learning achievement of geography (price Fhitung = 5.2506> Ftabel = 3.99), degree of freedom 1 at significance level a = 0.05. These results indicate that the use of blog media make a significant contribution to student achievement. The use of blogging media can arouse students’ passion in studying geography. The conclusion of this research is that the achievement of geography learning can be improved through motivation and accuracy in choosing learning media.

Keywords: Learning Media, blog

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk : (1) mengetahui perbedaan prestasi belajar Geografi fisik dalam pokok bahasan Lithosfer dan Pedosfer antara peserta didik yang mengikuti pembelajaran dengan menggunakan media Blog, (2) mencari perbedaan prestasi belajar antara peserta didik yang memiliki motivasi belajar tinggi dengan peserta didik yang memiliki motivasi belajar rendah (3). mencari pengaruh interaksi antara pembelajaran bermedia blog dan motivasi terhadap prestasi belajar peserta didik.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah mtode eksperimen. Penelitian ini dilaksanakan di MA Qamarul Huda Bagu tahun pelajaran 2017/2018. Populasi penelitian ini adalah adalah seluruh siswa kelas XI IPS MA Qamarul Huda Bagu.Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik cluster random sampling. Teknik analisis data digunakan Anava dua jalan.Hasil analisis data menunjukkan, bahwa : (1) terdapat perbedaan pestasi belajar anatara pembelajaran dengan menggunakan media blog dengan pembelajaran bermedia Ceramah (Fhitung = 7.0857 > Ftabel = 3.99), derajat kebebasan 1 pada taraf signifikansi a = 0.05. (2) terdapat perbedaan prestasi belajar geografi fisik antara siswa yang mempunyai motivasi tinggi dan siswa yang mempunyai motivasi rendah ( Fhitung = 67.799 > Ftabel = 3.99), derajat kebebasan 1 pada taraf signifikansi a = 0.05. (3) terdapat interaksi pengaruh pembelajaran dengan media blog dan motivasi     belajar terhadap prestasi          belajar  geografi fisik (harga Fhitung = 5.2506 > Ftabel = 3.99), derajat kebebasan 1 pada taraf signifikansi a = 0.05.Hasil tersebut menunjukkan bahwa penggunaan media blog memberikan sumbangan yang berarti terhadap prestasi belajar siswa. Penggunaan media blog dapat menimbulkan gairah siswa dalam mempelajari geografi. Kesimpulan hasil penelitian ini adalah bahwa prestasi belajar geografi dapat ditingkatkan melalui motivasi dan ketepatan dalam memilih media pembelajaran. Kata Kunci : Media Pembelajaran, blog

Leave a comment